Kristian Øen
"Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd"
Kristian Øen
Kristian Øen, førsteamanuensis ved NLA, er lærer og spesialpedagog med mange års erfaring fra grunnskolen. Han har også jobbet som lærere i alternative opplæringstilbud, veileder på Bergen kompetansesenter for læringsmiljø og som seniorrådgiver i Statped. Kristian jobber for tiden på NLA Høgskolen med oppgaver innen spesialpedagogikk på bachelor- og masternivå. Han er også sterkt involvert i eksternt arbeid knyttet til kompetansebygging og skoleutvikling. Kristian har også en doktorgrad knyttet til tematikken «Inkludering i møte med utfordrende atferd.
Om kurset
Forskning peker i retning av at jo lengre avstandene er til barnet, jo mer positiv er man til inkluderingsidealet. Det må ikke tolkes i retning av at lærer har dårlige holdninger, men først og fremst forstås som et uttrykk for at "enkelte ting er lettere sagt enn gjort". Arbeidet med utvikling av en inkluderende praksis er fullt av dilemma, og mange av disse dilemmaene kommer særlig til uttrykk i møte med utfordrende atferd. Praksisfeltets kompleksitet må derfor anerkjennes, samtidig som at skolen må evne å utforske og utfordre eksisterende praksis.